Darček:
Pri objednávke nad 45 € si môžete zvoliť textilné rúško zadarmo.
Vyberte si svoj e-shop: čeština Česká republika slovenčina Slovensko

Omega 3

Prečo sú dôležité omega 3 mastné kyseliny?

Omega 3 mastné kyseliny prispievajú k dobrému zdraviu srdca, mozgu, kĺbov, očí a vďaka regulácii zápalu v organizme sú prospešné aj na posilnenie imunity. 

Príjem dlhoreťazcových omega 3 mastných kyselín EPA a DHA zo stravy či z doplnkov je spájaný so zdravotnými benefitmi ako:

  • prevencia srdcovo-cievnych ochorení
  • väčší objem mozgu v pokročilom veku
  • nižšie riziko Alzheimerovej choroby

Okrem omega 3 mastných kyselín poznáme aj omega 6 a omega 9 mastné kyseliny. Omega 3 6 9 sú nenasýtené mastné kyseliny a ich číslo označuje to, na ktorom z uhlíkov sa nachádza prvá dvojitá väzba.


 

Rozdiel medzi omega 3 a omega 6 mastnými kyselinami

  • omega 3 mastné kyseliny pôsobia protizápalovo
  • omega 6 mastné kyseliny zápalové reakcie naopak stimulujú

Pre organizmus sú však dôležité obe formy omega mastných kyselín (omega 3 aj omega 6 mastné kyseliny), ale dôležity je ich vzájomný pomer.

Optimálny pomer esenciálnych omega 3 a omega 6 mastných kyselín by sa tak mal pohybovať v rozmedzí 1:1 až 1:4 (omega 3:omega 6).

Dlhodobý nadmerný príjem prozápalových omega 6 mastných kyselín a nedostatočný príjem protizápalových omega 3 mastných kyselín môže viesť k ateroskleróze našich ciev čo zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení.


 

Esenciálne mastné kyseliny

Esenciálne mastné kyseliny sú dôležité pre naše zdravie a náš organizmus si ich nevie sám vyrobiť - musíme ich prijímať už hotové v strave.

Existujú dve esenciálne mastné kyseliny:

  • kyselina alfa-linolénová (ALA), zo skupiny omega 3
  • kyselina linolová, zo skupiny omega 6

Z uvedených mastných kyselín si naše telo tvorí ďalšie látky, dôležité pre:

  • správny vývin a prevenciu starnutia mozgu a celého nervového systému
  • správne fungovanie imunitného systému
  • tvorbu hormónov
  • zdravie očí a pokožky
  • syntézu bunkových membrán
  • reguláciu zápalu v organizme


 

Omega 3 mastné kyseliny v strave

Esenciálnu krátkoreťazcovú omega 3 mastnú kyselinu ALA (kyselina alfa-linolénová) musíme prijímať v strave a z nej si naše telo vytvára 2 dlhoreťazcové neesenciálne omega 3 mastné kyseliny:

  • omega 3 mastná kyselina EPA
  • omega 3 mastná kyselina DHA


 

Obsah omega 3 v potravinách

Potraviny bohaté na omega 3 mastnú kyselinu ALA sú ľanové semienka, ľanový olej, chia semienka, konopné semienka, vlašské orechy a repkový olej. Obsahujú omega 3 mastné kyseliny vo veľkom množstve ale zároveň v pozitívnom pomere k omega 6 mastným kyselinám. Optimálny pomer je do 1:4.

V tabuľke nájdete najbohatšie zdroje pre omega 3 mastné kyseliny a tiež pomer omega 3 k omega 6 mastným kyselinám

PotravinaMnožstvo ALA na 100 gPomer omega 3 : omega 6
ľanový olej53 g4:1
ľanové semienka23 g4:1
chia semienka18 g3:1
repkový olej9 g1:2
konopné semienka9 g1:3
vlašské orechy9 g1:4


 

Je dôležité užívať výživové doplnky omega 3 mastné kyseliny? 

Premena omega 3 mastných kyselín (tvorba omega 3 mastných kyselín EPA a DHA z omega 3 mastnej kyseliny ALA) nemusí vždy prebiehať optimálne, najmä pri nadmernom príjme omega 6 mastných kyselín či kvôli vyššiemu veku. Preto je vhodné ich príjem zo stravy dopĺňať aj príjmom z výživových doplnkov. 

Omega 3 EPA a DHA nájdeme z bežne konzumovaných potravín len v rybách, tuku z rýb a iných morských živočíchov. Ryby tieto omega 3 mastné kyseliny len získavajú pri konzumácii morských rias bohatých na omega 3 EPA a DHA. 


 

Prečo užívať rastlinné výživové doplnky omega 3 mastné kyseliny? 

Rizikom konzumácie výživových doplnkov z rýb je možná kontaminácia toxickými látkami.

V rybách a rybom tuku z dôvodu znečistenej morskej vody môžeme nájsť napríklad:

  • dioxíny a polychlorované bifenyly (PCB)
  • organochlorínové pesticídy
  • ťažké kovy

Ani tuk rýb z rybích fariem nie je najčistejší - často obsahuje zostatky antibiotík.

Z uvedených dovodov za vhodný zdroj omega 3 mastných kyselín EPA a DHA považujeme vegánske doplnky výživy omega 3 mastné kyseliny z morských rias, ktoré sa nezískavajú z morskej vody, ale pestujú sa v kontrolovaných podmienkach. A presne také omega 3 mastné kyseliny nájdete aj v našom e-shope. 


 

Ako užívať omega 3 mastné kyseliny? 

V tabuľke sú uvedené priemerné množstvá omega 3 EPA a DHA v mg na deň a približný počet gramov ľanových semienok ako zdroj omega 3 mastnej kyseliny ALA. Z toho vyplýva, že priemernú dennú potrebu omega 3 mastných kyselín získate s pomocou 250 mg doplnku s omega 3 EPA a DHA a 5 g ľanových semienok, ako zdroja omega 3 ALA.

KategóriaVekDenná dávka omega 3 EPA a DHA

denná dávka omega 3 ALA

% energie / mg / g ľanových semienok

Novorodenci7-11 mes.100 mg DHA0,5 % energie / ~360 mg / ~2 g ľan. s.
Deti1 rok100 mg DHA0,5 % energie / ~420 mg / ~2,5 g ľan. s.
Deti2-3 roky250 mg DHA +EPA0,5 % energie / ~590 mg / ~3 g ľan. s.
Deti4-17 rokov250 mg DHA +EPA0,5 % energie / ~53 – 2040 mg / ~0,25 – 9 g ľan. s.
Muži≥ 18 rokov250 mg DHA +EPA0,5 % energie / ~1110 mg / ~5 g ľan. s.
Ženy≥ 18 rokov250 mg DHA +EPA0,5 % energie / ~1040 mg / ~5 g ľan. s.
Tehotné a dojčiace ženy≥ 18 rokov+ 100–200 mg DHA0,5 % energie / ~ +280 mg navyše / +~1,5 g ľan. s.


 

Podrobnejšie informácie o omega 3 mastných kyselinách si prečítate v našich článkoch:

    Kategórie
    Výber produktu
    Cena
    Výrobca
    Tagy
    Typ dávkovania
    Dostupnosť
     
    Zobrazené 7 produktov z celkom 7
    Ušetríte 24 %
    Opti3 Omega-3 EPA a DHA s vitamínom D3 60 kapsúl
    Opti3 Omega-3 EPA a DHA s vitamínom D3 60 kapsúl
    Skladom > 5 ks
    19,74 € 15,00 €
    OdporúčameSada Ušetríte 29 %
    Opti3 Omega-3 EPA a DHA s vitamínom D3 60 kapsúl (zvýhodnené 3-balenie)
    Ušetríte 24 %
    Vegetology Opti3 Liquid. Omega - 3 EPA a DHA, s vitamínom D, 150 ml
    Evening Primrose Oil 500mg, 90 kapsúl
    Evening Primrose Oil 500mg, 90 kapsúl
    Skladom > 5 ks
    11,13 €
    Novinka
    SinoPlaSan Omega 3 algae DHA+EPA olej, 100 ml
    SinoPlaSan Omega 3 algae DHA+EPA olej, 100 ml
    Skladom > 5 ks
    27,99 €