Vyberte si svoj e-shop: čeština Česká republika slovenčina Slovensko

5 tipov ako zlepšiť imunitu u detí

5 tipov ako zlepšiť imunitu u detí

Oslabená imunita detí môže znamenať vážnu prekážku v živote rodiny. Posilnenie imunity pritom nemusí byť zložité, a tie najúčinnejšie kroky často bývajú práve tie najjednoduchšie.

Imunitný systém je presne tým, čím ho označujeme - je to systém. Zahŕňa totiž rôzne druhy bielych krviniek a protilátok, ktoré aktívne vyhľadávajú a ničia cudzie vírusy a baktérie, rovnako ako našu pokožku, sliznice a črevnú stenu, ktoré vytvárajú bariéry medzi citlivým vnútorným prostredím a vonkajším chaosom.

Tento zložitý systém je teda veľmi ťažké ovplyvniť a posilnenie imunity vôbec nemusí byť jednoduché. Najzložitejšie je to práve u detí, u ktorých sa imunitný systém stále ešte vyvíja a bežné prechladnutie je u nich takmer na dennom poriadku. Hoci neexistujú žiadne univerzálne lieky na imunitu ani zázračné elixíry na posilnenie imunity prírodne, našťastie predsa existujú kroky, ktoré môžeme podniknúť.

Tak, ako je skutočná podpora imunity ťažká, oslabiť imunitu je naopak veľmi ľahké a v skutočnosti sa to stáva veľmi často. Toto sú typické spôsoby, ako sa dá zabezpečiť posilnenie imunity u detí a predchádzať tak tomu, aby imunita detí bola oslabená.


 

1. Dostatok spánku na posilnenie imunity u detí

Čo je najlepšie na posilnenie imunity? Kvalitný spánok. V spánku vyzerajú deti ako stelesnenie pokoja. Spí však len ich myseľ, v organizme naopak prebiehajú intenzívne procesy opravy a regenerácie a boj s patogénmi. Počas spánku sa regeneruje tiež imunitný systém, odstraňujú sa poškodené biele krvinky a produkujú sa nové.

Nedostatok spánku preukázateľne znižuje množstvo niektorých druhov bielych krviniek, a zároveň spôsobuje nadmernú aktivitu iných, ktoré vyvolávajú zápal. To spôsobuje, že organizmus je menej schopný brániť sa infekciám, a zároveň viac náchylný k nadmernej zápalovej reakcii. Zvyšuje sa tak riziko, že dieťa ochorie a že ochorenie bude mať intenzívnejší priebeh.

Už jedna noc s nedostatkom spánku môže spôsobiť, že sa u vášho dieťaťa prejaví oslabená imunita na niekoľko dní či dokonca týždňov. Doprajte preto deťom nerušený nočný spánok bez ranného budíčku, kedykoľvek je to možné.

Škôlkári vo veku 3 – 5 rokov potrebujú denne 10 – 13 hodín spánku a malí školáci vo veku 6 – 13 rokov by mali spávať 9 – 11 hodín.


 

2. Dostatok vitamínov a minerálnych látok ako podpora imunity

Vitamíny a imunita spolu úzko súvisia, fungujú totiž ako miniatúrne ozubené kolieska v obrovskom hodinovom stroji imunity. Ak čo len jediné chýba, celý stroj prestane fungovať. Rovnako však platí, ak do stroja nasypeme týchto ozubených koliesok priveľa, nebude fungovať lepšie a môže sa aj pokaziť.

Vitamíny tak neliečia ani nedávajú ľuďom superschopnosti. Jednoducho umožňujú imunitnému systému fungovať správne a ak čo len jediný chýba, alebo je ho nedostatok, prejaví sa to narušením jeho funkcií ako oslabená imunita.

Medzi najdôležitejšie vitamíny na imunitu patria vitamíny A, B6, C, D a E, kyselina listová, stopové prvky, včítane zinku, železa, selénu, horčíka, medi a dokonca aj omega 3 mastné kyseliny. Všetky tieto živiny sa podieľajú na tom,aby imunita detí fungovala správne, pretože nedostatok ktorejkoľvek z nich znižuje schopnosť ich organizmu chrániť sa pred ochoreniami.

S vitamínmi sú typicky spájané ovocie a zelenina, a tak je samozrejme dôležité jesť pestrú paletu čerstvého ovocia a surovej či varenej zeleniny. Širokú škálu vitamínov a minerálnych látok však nájdeme aj v ďalších druhoch potravín.

  • zdrojmi vitamínov skupiny B, železa, magnézia a fosforu sú predovšetkým strukoviny a celozrnné obilniny 
  • selén, mangán, meď, vitamín E a esenciálne omega-3 mastné kyseliny zas nájdeme v orechov a semienkach

Aby deti získali všetky tieto esenciálne živiny a imunita detí bola silná, zaraďujte ovocie, zeleninu, strukoviny, celozrnné obilniny, orechy a semienka deťom do jedálnička každý deň.


 

3. Dostatok slnka zabezpečuje posilnenie imunity prírodne

Slnečné žiarenie je nielen príjemné, ale aj dôležité pre zdravie a posilnenie imunity. Pod vplyvom slnečných lúčov sa totiž v pokožke vytvára vitamín D, ktorý je kriticky dôležitý pre imunitný systém detí aj dospelých. Prejavom nedostatku vitamínu D býva oslabená imunity, nakoľko sa jeho deficitom oslabuje fungovanie imunitného systému a naopak zvyšuje riziko závažných zápalových reakcií, a teda horšieho priebehu ochorenia.

Nedostatok vitamínu D pritom v Európe postihuje až 40 % ľudí, čo má za následok, že oslabená imunita je z tohto dôvodu pomerne častým javom. V letnom období nám stačí chodiť s deťmi pravidelne von. V čase medzi 10:00-15:00 hod. stačí 15 – 30 minút na slniečku pre získanie dostatku vitamínu D na daný deň. Za túto dobu získajú deti dostatok vitamínu D, a zároveň sa nespália.

Pozor, opaľovacie krémy blokujú tvorbu vitamínu D, viac informácií o vitamíne D zistíte TU v našom článku.

V chladnejšej časti roka však dôležitá časť slnečného žiarenia, takzvané UV-B žiarenie, nepreniká cez vrstvu atmosféry a vitamín D sa tak v pokožke nemôže vytvoriť. Preto, ak hľadáte vitamíny na imunitu pre deti na začiatku jesennej chrípkovej sezóny, vitamín D je jednoznačne tým najdôležitejším na posilnenie imunity.

V období od septembra najmenej až do konca marca (aj dlhšie, ak nechodia denne na slniečko) je totiž vždy dôležité vitamín D u detí doplňovať. Deti do jedného roku by mali prijímať 10 mikrogramov (400 IU) vitamínu D denne a deti od jedného roku 15 mikrogramov (600 IU) denne.

V našom e-shope nájdete širokú ponuku vitamínov a minerálov určených práve pre deti, vrátane vitamínu D, pričom všetky majú vegánske zloženie (rovnako ako všetky naše produkty). Ak máte pocit, že vaše dieťa potrebuje doplniť niektorý z dôležitých vitamínov či minerálov, ponuku doplnkov výživy na imunitu pre deti nájdete TU.

4. Dostatok pohybu na imunitu pre deti

Prechladnutie má nesprávny názov, nespôsobuje ho totiž chlad, ale vírus. Obavy z prechladnutia by preto určite nemali byť dôvodom prečo nepúšťať deti von keď je zima.

Pohyb je totiž pre ich organizmus prirodzený, dôležitý a účinný na posilnenie imunity. Zrýchľuje cirkuláciu krvi v organizme čím zvyšuje aktivitu a tvorbu niektorých bielych krviniek. Vďaka tomu sa organizmus dieťaťa stáva odolnejším, čo má významný vplyv na posilnenie imunity u detí. V zimnom období pohyb navyše zvyšuje produkciu hlienu v dýchacích cestách, ktoré sa tak lepšie zbavujú patogénov.

Čo sa týka kontaktu s inými deťmi, ten je síce potrebný a dôležitý aj na imunitu pre deti, ak je však niektorý z kamarátov chorý, je predsa len lepšie stretnutie o týždeň odložiť.


 

5. Priveľa cukru a oslabená imunita spolu súvisia – znížte množstvo cukru

Dobre známou skutočnosťou je, že cukor ohrozuje zdravie zubovzvyšuje riziko nadváhy u detí. Výskum však ukazuje, že neprospieva ani zdraviu organizmu ako celku.

Po konzumácii väčšieho množstva cukru totiž dochádza k zníženiu schopnosti bielych krviniek zneškodňovať baktérie. Tento účinok mal vo výskume nielen repný cukor (sacharóza), ale tiež fruktóza, glukóza, med a pomarančový džús.

Najsilnejší negatívny účinok bol nameraný medzi prvou a druhou hodinou po sladkom jedle a trval približne päť hodín. Tento účinok sa týkal výlučne rafinovaného jednoduchého cukru vo veľkom množstve. Iné druhy sacharidov, ani ovocie, tento negatívny účinok nemajú.

Ovocie naopak na posilnenie imunity vplýva pozitívne, pretože podporuje fungovanie imunitného systému, a je tak ideálnou alternatívou k maškrtám s pridaným cukrom.


 

Zhrnutie: Ako zlepšiť imunitu u detí?

  • Doprajte deťom vždy dostatok nerušeného spánku
  • Každý deň do ich stravy zaraďujte ovocie, zeleninu, strukoviny, celozrnné obilniny, orechy a semienka
  • V chladnejšej časti roka doplňujte deťom vitamín D, v letnom období stačí 15 – 30 minút na slnku
  • Podporujte ich v aktívnom pohybe, kedykoľvek je to možné
  • Menej maškŕt a cukru a namiesto toho viac ovocia


 

Autor: Bc. Radek Látal, DiS.

Zdroje informácií:

https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/26/11/1180/4732762

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32340216/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7281985/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7387807/

https://www.sleepfoundation.org/children-and-sleep/how-much-sleep-do-kids-need